пятница, 9 января 2015 г.

Словосполучення.



Словосполучення.
Відмінність його від слова і речення.
Головне і залежне слово у словосполученні
(урок – дослідницький калейдоскоп)



Конспект уроку з української мови
вчителя української
мови та літератури
Анохіна Н.П.







                                                         


Тема уроку. Словосполучення. Головне і залежне слово у словосполученні.    Відмінність     словосполучення від слова і речення.

Мета уроку. Розкрити сутність словосполучення як синтаксичної одиниці, навчити учнів самостійно складати словосполучення та виділяти ТЗС у реченні, розвивати багатство словникового запасу учнів, творчі новини; виховувати бачення краси навколишнього світу, любов до слова.


Тип уроку.  Вивчення нового матеріалу.

Обладнання: слайди з картинами природи, опорні схеми, мульт. проектор.

                                                                     Хід уроку

1.     Орг-ий момент.
2.     Мотивація навчальної діяльності.

Епіграф уроку.                                
Красуня осінь – справжня чарівниця:
З – під рукава злітають чудо птиці;
Сплітають з жовтих ниток килими
І розсипають їх на ниви і луги…
Дивуємось ми з її краси!
О. Ситавська

Слово вчителя.  Неповторні осінні пейзажі, зіткані із червоногарячих ниток, дарує   нам із вами ще один день – свято живопису, події і музики.

Чарівна золото русява фея розкинула свої коси на стомлені поля, одягнула у багряне намисто ліси. Справжня художниця...
                                                              (демонстрація слайдів з осінніми краєвидами)

Кладе вона останній мазок – і зринає серп’янкова акварель із краплинкою тихого залумування. Ось незгасним вогнем спалахують айстри і чорнобривці… а дощ співає срібну пісню…

                                                                   (музика дощу)

«Вільний мікрофон»

 Яким ви бачити осінній; який настрій має природа?

                                                        (за допомогою наочності слайдів)

Діти , Осінь завітала до нас сьогодні на урок незвичайний – урок Краси. Давайте її запросимо у клас.

Осінь (дівчинка - старшокласниця)
 Я – осінь. Я кружляю на крилах золотих,
Дарую всім вам казну із фарб цих вогняних,
Дарую і ридаю над витвором своїм;
Бо всі печаль вбачаєте в багатстві золотім,
Сумуєте за літом, що за обрій відійшло,
Що в небесах «кру - кру» високо загуло.
Та лиш струшу крилом Своїм –
заграє музика дощем рясним
і затанцюють всі листки у танці неземнім.

Друзі, чи впізнали ви мене? Я прийшла до вас, щоб переконати всіх, що не така вже я сумна, треба тільки побачити мою радість, успішну. Чи зумієте ви пізнати мою красу?

                                      (сідає у центрі класу на троні, прибраному квітами і листям)

Станьте на мить спостереживши майстрами пензля і слова, відшукайте ідилію у жарищі попелу, в мереживі «бабиного літа»…

2. Лінгвістичне дослідження

                            /на екран проектується таблиця/

Проведіть дослідження: у реченнях якої колонки краще описано осінню пору? За допомогою чого? Як змінюється настрій природи?

1.     Осінь.

2.     Палахкотять айстри.

3.     У природі смуток.

4.     Дощ
1.     Золото русява осінь.

2.     Червоногарячо палахкотять
             айстри.

3.     Дрібненький тихий дощ

4.     М’який смуток заколисує природу.

  
Учитель. Виділені синтаксичні конструкції у другій колонці – словосполучення.

ІІІ. Повідомлення теми на менш уроку.

                            /учні записують у зошити тему уроку/

IV. Вивчення нового матеріалу

         1. «Мозковий штурм»

         Що вам відомо із початкових класів про словосполучення ?

         2. Доповнення «юного лінгвіста.»
        
         Словосполучення – це синтаксична одиниця, що поєднує два і більше слова, що вживаються для називання предметів, їхніх ознак, дії. Ці слова між собою тісно пов’язані за змістом і граматично.

Словосполучення складається з головного і залежного слів. Розділ науки про мову, який вивчає словосполучення і речення, називається синтаксисом.

3. Пояснення вчителя за опорними Схемами – малюнками:

І.      



      














         / Схеми демонструються через проектор і є на парті у кожного учня/

ІІ    Високий сонях
-         головне слово
-         залежне слово

Осінь. А чому одна пелюстка  соняшника залишається незаповненою?

Учитель. Це наступне завдання для наших учнів.

3.     Пошукові завдання:

а) прочитайте вірш Г.Костів-Гуски, подумайте, який натрій треба передати, читаючи поезію;
б) випишіть виділені словосполучення, визначте в них головне і залежне слово;
в) Виберіть із вірша потрібне слово і заповніть порожню пелюстку соняху.

                                          /вірш демонструється на екран/

                   Випав дощ і сріблястий, і сонячний, 
                   День осінній всміхнувся квітам.  
                   біля хати чубатий соняшник
                   Капелюхом кивнув привітно.
                   Шепотіла трава причаєно,
Шелестіли дерева косами.
І у небі високім, синім
Гомоніло з далеким берестом
Літа бабиного павутиння.

         б)
         1. Дощ сріблястий

         2. всміхнувся квітам

         3. капелюхом кивнув

         4. далеким берестом

         в) Потрібно вписати у порожню пелюстку слово «чубатий».

5. Робота в малих групах.    «Лінгвістичне дослідження»

                                      (Осінь роздає листочки із завданнями)
         а) Дібрати до слова

         «павутиння» його товаришів – залежні слова

                   /срібне, тоненьке, ніжне, мережане, тендітне, іскристе…/

         б) Прочитай речення;   чи може таке поєднання слів бути словосполученням? Чому?

Коли я дивлюся на хмари, ті діти землі і сонця, що мандрують сизим шляхом осені, мені здається, що я бачу душу поета.
(Словосполучення не бувають:
-         підмет і присудок, бо це речення;
-         прийменник з іменником;
-         дві однакові частини мови.)

в) Завдання для учнів із високим рівнем знань.

Порівняйте словосполучення і поясніть різницю між ними

Співати пісню      -    співати осінню пісню
багряний килим   -    багряний килим листя

6. Пояснення вчителя про поширені і непоширені словосполучення.

Непоширені словосполучення складаються із двох слів, які є самостійними частинами мови

   (Наприклад: танцювати танго)

Поширенні словосполучення складаються з трьох і більше слів. Т саме слово може бути і головним і залежним

  (Наприклад: Танцювати осіннє танго)

7. Робота з підручником (самостійно)

8. Повідомлення «юних етнографів про походження назв трьох осінніх місяців.»

Запитання: які кольори переважають у картинах осінньої природи?

9.Творчий експеримент

Робота в парах

Прочитайте текст за особами, продовжіть діалог, використовуючи «кольорові» словосполучення» про осінню пору, стверджуючи або заперечуючи думку співрозмовника.

-         Останнє золото беріз
Зриває вітер нетерпляче…
Стоїть такий печальний ліс,
Що ледь душа моя не плаче.

- А я не можу так сказати,
бо бачу жовту заметіль,
танок листочків пелехатих.
А ліс? Він бачить милі сни…
- …
- …

V Закріплення вивченого.

1 проблемне запитання – завдання
 Чим відрізняється словосполучення від слова і речення? Заповніть таблицю, відповідаючи на запитання, і за таблицею

слово
словосполучення
речення
Називає предмети
Називає предмети ширше, вказуючи на їх ознаки
Виражає закінчену думку

1.     Яку функцію виконує слово?
2.     Яку функцію виконує словосполучення?
3.     Яку функцію виконує речення?
(осінь роздає гостинці: яблука, груші учням)
VI. Д/з підготувати малюнки про пори року, назвати їх словосполученнями, вивчити матеріал підручника пор словосполучення.



Комментариев нет:

Отправить комментарий