Словосполучення.
Відмінність його від слова і речення.
Головне і залежне слово у словосполученні
(урок – дослідницький
калейдоскоп)
Конспект уроку з української мови
вчителя української
мови та літератури
Анохіна Н.П.
Тема
уроку. Словосполучення.
Головне і залежне слово у словосполученні. Відмінність словосполучення від слова і речення.
Мета уроку. Розкрити сутність словосполучення як синтаксичної
одиниці, навчити учнів самостійно складати словосполучення та виділяти ТЗС у реченні,
розвивати багатство словникового запасу учнів, творчі новини; виховувати
бачення краси навколишнього світу, любов до слова.
Тип уроку. Вивчення нового
матеріалу.
Обладнання: слайди з картинами природи, опорні схеми, мульт.
проектор.
Хід
уроку
1.
Орг-ий момент.
2.
Мотивація навчальної діяльності.
Епіграф уроку.
Красуня осінь – справжня
чарівниця:
З – під рукава злітають чудо
птиці;
Сплітають з жовтих ниток килими
І розсипають їх на ниви і луги…
Дивуємось ми з її краси!
О. Ситавська
Слово вчителя. Неповторні осінні
пейзажі, зіткані із червоногарячих ниток, дарує нам із вами ще один день – свято живопису,
події і музики.
Чарівна золото русява фея розкинула свої коси на стомлені поля, одягнула у
багряне намисто ліси. Справжня художниця...
(демонстрація
слайдів з осінніми краєвидами)
Кладе вона останній мазок – і зринає серп’янкова акварель із краплинкою
тихого залумування. Ось незгасним вогнем спалахують айстри і чорнобривці… а дощ
співає срібну пісню…
(музика дощу)
«Вільний мікрофон»
Яким ви бачити осінній; який настрій
має природа?
(за
допомогою наочності слайдів)
Діти , Осінь завітала до нас сьогодні на урок незвичайний – урок Краси. Давайте
її запросимо у клас.
Осінь (дівчинка -
старшокласниця)
Я – осінь.
Я кружляю на крилах золотих,
Дарую всім вам казну із фарб цих вогняних,
Дарую і ридаю над витвором своїм;
Бо всі печаль вбачаєте в багатстві золотім,
Сумуєте за літом, що за обрій відійшло,
Що в небесах «кру - кру» високо загуло.
Та лиш струшу крилом Своїм –
заграє музика дощем рясним
і затанцюють всі листки у танці неземнім.
Друзі, чи впізнали ви мене? Я прийшла до вас, щоб переконати всіх, що не
така вже я сумна, треба тільки побачити мою радість, успішну. Чи зумієте ви пізнати
мою красу?
(сідає
у центрі класу на троні, прибраному квітами і листям)
Станьте на мить спостереживши майстрами пензля і слова, відшукайте ідилію у
жарищі попелу, в мереживі «бабиного літа»…
2. Лінгвістичне дослідження
/на екран
проектується таблиця/
Проведіть дослідження: у реченнях якої колонки краще описано осінню пору?
За допомогою чого? Як змінюється настрій природи?
1. Осінь.
2. Палахкотять айстри.
3. У природі смуток.
4. Дощ
|
1. Золото русява осінь.
2. Червоногарячо палахкотять
айстри.
3. Дрібненький тихий дощ
4. М’який смуток заколисує природу.
|
Учитель. Виділені синтаксичні
конструкції у другій колонці – словосполучення.
ІІІ. Повідомлення теми на менш уроку.
/учні
записують у зошити тему уроку/
IV.
Вивчення нового матеріалу
1. «Мозковий штурм»
Що вам відомо із початкових
класів про словосполучення ?
2. Доповнення «юного лінгвіста.»
Словосполучення – це синтаксична одиниця, що поєднує два і
більше слова, що вживаються для називання предметів, їхніх ознак, дії. Ці слова
між собою тісно пов’язані за змістом і граматично.
Словосполучення складається з головного
і залежного слів. Розділ науки про мову, який вивчає словосполучення і
речення, називається синтаксисом.
3. Пояснення вчителя за опорними Схемами – малюнками:
І.
/ Схеми демонструються через
проектор і є на парті у кожного учня/
ІІ Високий сонях
-
головне слово
-
залежне слово
Осінь. А чому одна
пелюстка соняшника залишається
незаповненою?
Учитель. Це наступне завдання для
наших учнів.
3.
Пошукові завдання:
а) прочитайте вірш Г.Костів-Гуски, подумайте, який
натрій треба передати, читаючи поезію;
б) випишіть виділені словосполучення, визначте в
них головне і залежне слово;
в) Виберіть із вірша потрібне слово і заповніть
порожню пелюстку соняху.
/вірш
демонструється на екран/
Випав дощ і сріблястий, і
сонячний,
День осінній всміхнувся квітам.
біля хати чубатий
соняшник
Капелюхом кивнув привітно.
Шепотіла трава
причаєно,
Шелестіли дерева косами.
І у небі високім, синім
Гомоніло з далеким берестом
Літа бабиного павутиння.
б)
1. Дощ сріблястий
2. всміхнувся квітам
3. капелюхом кивнув
4. далеким берестом
в) Потрібно вписати у порожню
пелюстку слово «чубатий».
5. Робота в малих групах. «Лінгвістичне
дослідження»
(Осінь
роздає листочки із завданнями)
а) Дібрати до слова
«павутиння» його товаришів –
залежні слова
/срібне, тоненьке,
ніжне, мережане, тендітне, іскристе…/
б) Прочитай речення; чи може таке поєднання слів бути
словосполученням? Чому?
Коли я дивлюся на хмари, ті діти землі і сонця, що мандрують
сизим шляхом осені, мені здається, що я бачу душу поета.
(Словосполучення не бувають:
-
підмет і присудок, бо це речення;
-
прийменник з іменником;
-
дві однакові частини мови.)
в) Завдання для учнів із високим рівнем знань.
Порівняйте словосполучення і поясніть різницю між
ними
Співати пісню
- співати осінню пісню
багряний килим
- багряний килим листя
6. Пояснення вчителя про поширені і непоширені словосполучення.
Непоширені словосполучення
складаються із двох слів, які є самостійними частинами мови
(Наприклад: танцювати танго)
Поширенні словосполучення
складаються з трьох і більше слів. Т саме слово може бути і головним і залежним
(Наприклад: Танцювати осіннє танго)
7. Робота з підручником (самостійно)
8. Повідомлення «юних етнографів про походження назв трьох осінніх місяців.»
Запитання: які кольори переважають
у картинах осінньої природи?
9.Творчий експеримент
Робота в парах
Прочитайте текст за особами, продовжіть діалог, використовуючи «кольорові»
словосполучення» про осінню пору, стверджуючи або заперечуючи думку
співрозмовника.
-
Останнє золото беріз
Зриває вітер нетерпляче…
Стоїть такий печальний ліс,
Що ледь душа моя не плаче.
- А я не можу так сказати,
бо бачу жовту заметіль,
танок листочків пелехатих.
А ліс? Він бачить милі сни…
- …
- …
V
Закріплення вивченого.
1 проблемне запитання – завдання
Чим відрізняється словосполучення
від слова і речення? Заповніть таблицю, відповідаючи на запитання, і за
таблицею
слово
|
словосполучення
|
речення
|
Називає предмети
|
Називає предмети ширше, вказуючи на їх ознаки
|
Виражає закінчену думку
|
1. Яку функцію виконує
слово?
2. Яку функцію виконує
словосполучення?
3. Яку функцію виконує
речення?
(осінь роздає гостинці: яблука, груші учням)
VI. Д/з підготувати малюнки про пори року, назвати їх
словосполученнями, вивчити матеріал підручника пор словосполучення.
Комментариев нет:
Отправить комментарий