пятница, 9 января 2015 г.

Повторення,узагальнення вивченого про займенник (урок-мандрівка)



Тема уроку. Повторення, систематизація й узагальнення вивченого  про займенник

Мета уроку. Поглибити, узагальнити і систематизувати знання учнів
 про займенник і частину мови, його морфологічні ознаки і синтаксичну роль; удосконалити орфографічні навички, вміння розпізнавати займенники, визначити їх граматичні ознаки, знаходити вивчені орфограми і пояснювати за допомогою вивчених правил; вчити учнів правильно вживати займенники у різних стилях мовлення.

Обладнання: таблиця для систематизації знань про займенник, роздатковий матеріал.
Ой весна, весна
 – днем красна!
                                                                                      Що ж ти нам, весно, принесла?



Хід уроку
                Учні вітаються з учителем прислів’ям про весну.
                Вступне слово вчителя на фоні музики П.Чайковського «Пісня жайворонка».

                 Надворі весна. Ласкавіше, ніж взимку, пригріває сонечко, веселіше цвірінькають горобці. А це чуєте – жебонять дзюркотливі струмочки, скапують сльозами-перлами льодяні бурульки. У такі хвилини хочеться майнути в парк, до молодого весняного лісу.

                Я запрошую вас у мандрівку по країні Займенник. Для її успішного завершення потрібні будуть ваші знання, туму зосередьтеся, зберіться з думками – і в дорогу. (повідомлення мети)

                Ми зупинятимемося на 4 станціях: Морфологія, Орфоепія, Орфографія, Стилістика.

                Помічником моїм буде Оксанка Весна. У кошичку вона має кружечки трьох кольорів – червоного, зеленого і синього. Їх вона роздаватиме вам за відповіді – відмінні, добрі, задовільні.
                Переможцем стане той, хто назбирає найбільше кружечків.

                Отже вирушаємо у мандрівку.

                Вихідний пункт – станція «Морфологія».

З’ясуймо, яку лексичне значення слова Морфологія?
1       Яке місце у розділі займає займенник?


ВПРАВИ
1. Визначити розряди займенників:
Займенники такі всі невгамовні –
Вони помічники імен у мові.
Як звали кожного – не важко відгадати,
Попробуйте всі розряди ти назвати.
Ми тільки й чуємо: Я, ти, він,
Себе у кого? Скільки?
Хтось, дехто, деякий, ніхто,
Хто, що, який і стільки.
Усякий, кожний, та і той,
Такий, цей, ця, сам, самий,
Мій, твій, ніякий і нічий,
Кого? Чого? І будь-який.

1       Про яку роль займенника дізналися із тексту?

2. Диктант-завдання

Поставити займенники у потрібному відмінку. Визначити, якими членами речення воно виступають.

Про (щось) задумалась земля у чарах спокою. сонце ніжно й тепло усміхалося з блакитного неба, і від (та) усмішки (все) збудилося, загомоніло. весні ( хтось ) розчинив двері, і (вона) , синьоока, весела, увірвалася в (мій) і (твій) життя. (ніякий) сила не спинить (вона) непереможної ходи. Стрепенулися (наш) серця в очікувані (якийсь) дива, (якийсь) зміни. (вони) принесе нам весна.

 - Чи може виступати у ролі присудка?
 Розібрати як частину мови ніякий, їх.
 - Чи можуть бути речення лише із займенників ?

Станція 2 «Орфоепія»

2       Що вивчає цей розділ науки про мову?

1. Прочитати слова і речення, правильно наголошуючи займенники (усно)
   1) Мене, до мене, у собі, до себе, котрий, хто-небудь, абихто, моє, твоє, мого, усього, скількома, твого.

    2) нікого немає
 нікого запитати
 нічого не знайшов
 нічого шукати
 я нікому не скажу
       нікому сказати
2. Учні групи А складають по два речення із словами до групи Б -  поширити речення 2 групи.

3. Дібрати до займенників антоніми

     Хтось – ніхто
    Якийсь – ніякий
Котрий – нікотрий
Щось – ніщо
Про щось – ні про що
В якомусь – ні в якому
Чийсь – нічий
У когось – ні у кого.

Пояснити написання дібраних займенників .
3       Чи може, Весно, пояснення це служить перепусткою до наступної станції?

Станція 3 «Орфографія»

Словниковий диктант
Дехто, хто – небудь, будь у кого, нікотрий, ні про кого, дещо, деякий, хтозна – що, де в кого, якийсь, абиякий, будь – хто, хтозна в чому, десь, казна – що, будь у чому, який - небудь, нікому, ніщо, ні для кого, абихто, ні з чим.

Взаємоперевірка під коментар учителя

Станція 4 «Стилістика»

1. Бесіда
- У яких стилях, на вашу думку, найчастіше вживаються займенники?
- У текстах якого стилю їх найменше?

2. Рольова гра
а) запитайте один в одного, як ви провели вихідний день, вживаючи займенники?
б) як звертатись до вчителя?
в) як ви звертаєтесь до працівника бібліотеки?


ВИСНОВОК: у пошанному значенні займенник Ви використовується у звертанні до однієї людини. Це усталена форма звертання в Україні. Порівняйте англ. You


Розповідь вчителя про стилістичне вживання займенників ви і ми  (лікар до хворого, науковці у своїх роботах)
Е. Чак «Мандрівка в країну слова»

Цікаві займенники – неологізми знаходимо у листах Лесі Українки до української письменниці Ольги Кобилянської. Вони надають листам інтимного – гумористичного забарвлення:

«Мій любий чорненький хтось!»
«Хтосічку мій дорогий та любий!»
«Мій хтосічк »
«Мій хтосічку, мій з папороті цвіте!»
А до сестри Ольги писала: «Лілея моя лілейная!»

3. Ви прийшли у гості.
Зробіть комплімент господині ( приємний відзив, люб’язна похвала)
Вправа 464, с. 210

4. Виправити помилки, уникаючи двозначностей (усно)

Батько звелів синові налити собі молока. Анатолій застав товариша у себе вдома.
Учень витяг олівець з пенала і поклав ого на парту. Дівчата вручили переможцям квіти.
вони були схвильовані.

5. Гра « Добери синоніми» Виділені  слова замінити синонімами.

Окремі дерева ще не пробудилися від сну.
Цілу зиму вони дрімали. Але уночі невідомий випустив із неволі весну. тепер уже ні один житель лісу не спить. Усіх заполонила весна.

6. Які знаєте фразеологізми, до складу яких входять займенники ?


ІV. Підсумок уроку. Зв’язна розповідь за таблицею про займенник. Учні  уважно слухають, виправляють, доповняють, дають рецензію.
Д/З: повт. параграфи 39-43, написати твір-мініатюру «Монолог першого підсніжника

Комментариев нет:

Отправить комментарий